Hvis du vil vide mere om DSU's generelle holdninger, kan du læse mere på DSU's hjemmeside her.
Uddannelse:
Fælles elevråd i Dragør Kommune
Elevdemokratiet sejler. Selve ordet ”demokrati” sejler på langt de fleste folkeskoler landet over. Lige nu har vi elevråd på alle skoler i Danmark, men på langt fra alle skoler giver det rent faktisk eleverne mulighed for at sætte deres præg på skolen. Elevrådene på skolerne består ofte ikke af nok mennesker til at kommunalpolitikerne altid vil lytte, og så længe skolebestyrelser heller ikke altid er samarbejdsvillige, står man bare ofte ikke særligt stærkt som elevråd. Som i andre situationer er det svært at ignorere folk så længe, at de er mange og så længe, at de står sammen. Ved et fælleselevråd er der mulighed for at tale på alle elevernes vegne i hele kommunen, og derved vil de have en markant større mulighed for at få reel indflydelse på de beslutninger, der omhandler deres skole på kommunalt plan.
Derudover står man som elevrådsformand ofte meget alene, og som tidligere elevrådsformand gennem 4 år ved jeg, at det ikke er altid, at man er top motiveret, og tror på projektet. Ofte kører folk død i det, da man mangler sparring, det kan være svært at se de enkelte indsatser i det store billede. Jeg tror, at man igennem sparring med andre elevrådsformænd og elevråd kan nå rigtig langt. Erfaringsudveksling vil altid føre noget godt med sig, og hvis indsatser bliver målrettet flere elever og skoler, er det lettere at se en grund og et mål i det til tider hårde arbejde, det er at være elevrådsformand.
DSU Amager mener, at dette projekt er så sindssygt vigtigt, da medindflydelse, demokrati og folkeskolen ligger os på hjertet. Folkeskolen er grundstene i samfundet og vores allerstærkeste middel til skabe lighed. Demokrati er efter vores overbevisning vejen mod forandring. Alting bør ske gennem demokrati, og er dét, der idelogisk set adskiller os for klassisk socialisme. Folkeskolen bør altid klæde eleverne på til at deltage demokratisk i samfundet. Men endnu vigtigere end at lære er, at den bør vise eleverne demokrati i hverdagen og lære dem at tage en aktiv del i det.
Derfor er elevråd en kæmpe genvist for samfundet som helhed, og vigtigt vi hele tiden evaluerer, revurderer og gør en indsat for at styrke.
Større social fordeling på de lokale folkeskoler - fjern det frie skolevalg
Vi tror på, at den bedste folkeskole er en folkeskole der tager et socialt ansvar. For at få den bedst uddannede generation, bliver alle nødt til at tage et ansvar. Vi ønsker derfor at fjerne det frie skolevalg, så vi igen kan få folkeskoler bestående af børn fra ressourcestærke og ressourcesvage familier, der kan hjælpe hinanden. Sammen med fjernelse af det frie skolevalg skal der være en dispensationsordning, hvor børn, der mistrives skal have muligheden for at flytte.
Sundhed:
Bevarelse af Amager Hospital og forlængelse af åbningstider
Amager hospitalet skal bevares og have længere åbningstider. Der skal være lige adgang til sundhedsvæsenet, og hvis Amager hospitalet lukkes, får Amagers borgere mere end 15 kilometer til det nærmeste hospital. Samtidig ønsker vi længere åbningstider, da der hvor det kan være allersværest at komme frem, nemlig om natten, kan man ikke tage til Amager Hospital men må i stedet tage ind over byen for at få lægehjælp.
Trafik:
Større trafiksikkerhed i skolernes nærområder
Bevarelse af Amager Hospital og forlængelse af åbningstider
Amager hospitalet skal bevares og have længere åbningstider. Der skal være lige adgang til sundhedsvæsenet, og hvis Amager hospitalet lukkes, får Amagers borgere mere end 15 kilometer til det nærmeste hospital. Samtidig ønsker vi længere åbningstider, da der hvor det kan være allersværest at komme frem, nemlig om natten, kan man ikke tage til Amager Hospital men må i stedet tage ind over byen for at få lægehjælp.
Trafik:
Større trafiksikkerhed i skolernes nærområder
Rigtig mange folkeskoleelevers forældre er bekymrede for deres børns vej til skole. Der er nemlig mangel på lysovergange og skiltning samt mange parkerede biler, der blokere for overblikket ved vejene omkring skolerne på Amager. Vi mener derfor, at man både i Københavns Tårnby og Dragør kommune bør tage et kig på trafiksikkerheden omkring folkeskolerne.
Amagerbrogade
Vi mener i DSU Amager, at den delvis lukning af Amagerbrogade er et fint initiativ til at forkynde den ellers noget slidte brogade, med et blakket ry. Men vi synes det er for tyndt af politikkerne i Københavns kommune, at de ikke har givet alle de almindelige mennesker på amager, hvis primære transportmiddel er en bil, noget reelt alternativ til Amagerbrogade, men i stedet en masse sidegader.
Alle der har sin daglige gang på den gamle brogade, må erkende at vejen i forvejen er en flaskehals, og at privatbilismen med svuptag ikke forsvinder af en lukning for private køretøjer. Derfor mener vi i DSU Amager, at der skal gives Københavnere og Amagerkanere et alternativ, i form af havnetunnel, og/eller udvidelse af kapaciteten på resterende veje til og fra øen.
Vi ser også gerne en forbedring af buslinjer og kapacitetsudvidelse på busserne på der i dag bruger Amagerbrogade. Med den delvise lukning af gade, er det en glimrende chance for at opfylde dette. Generelt mener vi også der skal foregå en bedre koordinering af buslinje og en klar forbedring af linjeføringerne på Amager (Det kan man læse mere om afsnittet forneden)
5A er den mest brugte buslinje i Nordeuropa, og den eneste linje der giver et solidt overskud i Danmark. Det kan og skal forventes at man ikke skal stå klemt i så lukrativ en buslinje i velfærdssamfund.
Vi mener i DSU Amager, at den delvis lukning af Amagerbrogade er et fint initiativ til at forkynde den ellers noget slidte brogade, med et blakket ry. Men vi synes det er for tyndt af politikkerne i Københavns kommune, at de ikke har givet alle de almindelige mennesker på amager, hvis primære transportmiddel er en bil, noget reelt alternativ til Amagerbrogade, men i stedet en masse sidegader.
Alle der har sin daglige gang på den gamle brogade, må erkende at vejen i forvejen er en flaskehals, og at privatbilismen med svuptag ikke forsvinder af en lukning for private køretøjer. Derfor mener vi i DSU Amager, at der skal gives Københavnere og Amagerkanere et alternativ, i form af havnetunnel, og/eller udvidelse af kapaciteten på resterende veje til og fra øen.
Vi ser også gerne en forbedring af buslinjer og kapacitetsudvidelse på busserne på der i dag bruger Amagerbrogade. Med den delvise lukning af gade, er det en glimrende chance for at opfylde dette. Generelt mener vi også der skal foregå en bedre koordinering af buslinje og en klar forbedring af linjeføringerne på Amager (Det kan man læse mere om afsnittet forneden)
5A er den mest brugte buslinje i Nordeuropa, og den eneste linje der giver et solidt overskud i Danmark. Det kan og skal forventes at man ikke skal stå klemt i så lukrativ en buslinje i velfærdssamfund.
Bedre fælles transport på øen
Vi oplever i dag at buslinjer er ført med en ufornuftig hånd, og ikke lever op til at servicere flest mulige på den bedst tænkelige måde. Vi mener at der er behov for at tænke ud boksen og ud af de snævre kommunale rammer og bygrænser. Vi er rigtig mange mennesker på amager, som bor meget tæt, og vi bliver kun flere...
Buslinjer skal i fremtiden binde øen bedre sammen, og der skal være mange busser der hvor behovet er (og hvor det forventes at komme).
Helt konkret skal vi have busserne til at blive bedre til benytte sig at de mange dejlige tog-stationer vi er blevet beriget med i løbet af 00'erne. Det medfører en højere mobilitet nær det gælder job og uddannelsesmuligheder udenfor øen (om det så gælder Storkøbenhavn eller Sverige). En åbenlys bonus af denne strategi, gør det langt mere attraktivt at have sin virksomhed på øen, hvis folk lettere end i dag, kan kommer til og fra øen.
Vi ønsker tillige buslinjer, der skal servicer lokalbefolkning og de ældre, som i forvejen har en forringet mobilitet. Til det skal vi have såkaldte "circle-lines", som kommer til køre meget på tværs af øen, hvor den offentlige transport i dag er svag. Disse linjer får også rig mulighed for ramme flere tog-stationer og binde øen bedre sammen end den er i dag.
En linje der ligger lige til højrebenet, er en linje der binder Kastrup Lufthavn og Dragør bedre sammen end i dag. Den kunne overtage mange af passagerne fra 350S, og komme fra Dragør og bruge strandvejen ud til lufthavnen, hvor der døgndrift af Metrotog og Øresundstog. En langt bedre service for de 14.000 indbyggere i Dragør end den service 350S levere i dag. Antallet af afgange skal selvfølgelig gøre den attraktiv at benytte, end det 35'erne levere i dag.
Flere cykelstativer
Vi mener i DSU Amager, at der et klart behov for at servicere og forbedre de mange skønne cyklister på øen bedre end i dag. Et helt oplagt og billigt tiltag er at være langt mere rundhåndet med cykelparkeringen på alle stationsanlæg på øen. Mange metrostationer er i dag meget udfordret, hvor en mere parkering ville gøre cyklisten liv mere komfortable.
Det er helt oplagt at se på de stationer og busstoppesteder hvor pladsen er træng, og få gjort noget ved problemet. Så se at komme i gang!